Geen categorie

Online aankopen in 2016 ruim 20 Miljard

By  | 

Nederland

Het is allang geen geheim meer dat de hele samenleving steeds meer online is. Deze verschuiving is een aantal jaren geleden ingezet en blijft zich verder ontwikkelen. Zo ook in het online shop gedrag. Waar fysieke winkels het al een tijdje zwaar te verduren hebben, zijn de online aankopen onder Nederlandse consumenten in 2016  naar een bedrag van meer dan 20 miljard euro gestegen. Dat wijst het rapport Thuiswinkel Markt Monitor uit dat is gehouden door onderzoeksbureau GfK.

De groei van maar liefst 23% ten opzichte van het voorgaande jaar is voornamelijk in het laatste kwartaal gerealiseerd. In dat kwartaal is er namelijk aan 6,15 miljard euro online uitgegeven, dat is bijna 30% meer dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.

Aantrekkende economie

De groei is met name te wijden aan de aantrekkende economie en het verdwijnen van fysieke winkels. Dit zijn natuurlijk ontwikkelingen die sterk met elkaar samenhangen. Wat ook een sterke rol speelt in de online groei is de mogelijkheid om prijzen online te vergelijken. Door de hevige concurrentie dalen de online prijzen hevig, waardoor consumenten geneigd zijn eerder producten aan te schaffen.

Online aankopen

Er heeft ook een flinke groei plaatsgevonden in de aankoop van online diensten. Er zijn bijvoorbeeld aanzienlijk meer complete reizen geboekt, maar ook tickets voor evenementen hebben voor het 2e jaar op rij bijna een verdubbeling laten zien. Het meest opvallende product dat online besteld wordt zijn misschien nog wel schoenen. In Nederland is in 2016 ruim 926 miljoen euro aan schoeisel uitgegeven. Dat is ruim een derde meer dan in het jaar ervoor. Dit gaat natuurlijk gepaard met de successen van online sneakerstore’s en bijvoorbeeld Zalando.

Uitgaven in fysieke winkels zijn nagenoeg gelijk gebleven. Wat duidelijk aantoont dat de koopkracht en het consumentenvertrouwen stijgt.

%d bloggers liken dit: