Cultuur

Student werkt liever voor Tesla dan Shell en Philips

 

Tesla wordt als werkgever steeds populairder bij de Nederlandse studenten. Op de lijst van populairste werkgevers onder de studenten, komt het bedrijf als nieuwkomer op de zesde plaats.

Hiermee gaat de autobouwer bedrijven voorbij als Unilever, Shell, Philips en vele andere bedrijven.  Het Zweedse adviesbureau Universum ondervroeg zo’n 23.000 Nederlandse studenten waar zij het liefst willen werken. Hieruit is er een lijst komen met 130 populairste bedrijven. De lijst is hier te downloaden.

Elon Musk

Voor veel (technische) studenten is Tesla zelfs de meest gewilde werkgever. Zij zien zichzelf in oprichter Elon Musk, omdat ook hij graag een ‘groene wereld’ ziet. Daarnaast heeft de autobouwer ook nog eens een Europese hoofdkantoor in Amsterdam en in Tilburg worden de auto’s geassembleerd. Hierdoor is de interesse in het werken bij de autobouwer nog interessanter voor de Nederlandse studenten. Volgens woordvoerder Kim Liebregts krijgt Tesla regelmatig paar honderd aanmeldingen per vacature. ‘Vooral de jongere doelgroep ziet Musk als inspirator.’, aldus Liebregts.

Uit het onderzoek blijkt ook dat werkgevers die in aanzien dalen vooral in volwassen sectoren zitten. Denk hierbij aan de productie van consumptiegoederen. Hoe minder groen en innovatief het imago is, des te moeilijker het is om jong talent aan te trekken. Hierdoor zijn bedrijven als British American Tobacco en Procter & Gamble fors gedaald op de lijst. Unilever daalde maar met één plaats. Deze heeft onlangs duurzaamheid omarmd.

Identificeren

Bij de multinationals zijn er natuurlijk altijd kansen om internationaal aan de slag te kunnen en trainingsprogramma’s te volgen. Dat wordt nog steeds erg gewaardeerd. Toch gaat het meer om de identificatie van de studenten met het merk en product. Hier hechten zij ook veel waarde aan.

Ook relatief jonge werkgevers met een innovatief imago is een trend. Bedrijven als Coolblue en Booking.com zijn hier voorbeelden van. Volgens onderzoeker Rosemarije Haasnoot is de belofte van een meer informele, ondernemende cultuur en minder hiërarchische lagen een verleiding voor de jonge trainees. ‘Dit zijn natuurlijk ook gewoon bedrijven met duizenden werknemers en wellicht de bijbehorende bureaucratie.’, zegt Haasnoot.

Top vijf

Het populairste bedrijf is nogmaals Heineken geworden. Deze staat nu voor de tweede keer op rij op nummer één. KLM mag de tweede plaats bezetten, Google staat op drie, Nike op vier en Apple mag de top vijf afsluiten. Hiermee is de top vijf onveranderd gebleven.

 

Voor uw al uw zakelijke nieuws: Zakelijk Dagblad.

%d bloggers liken dit: