- 29 March 2024
Apple positioneert zich maar moeilijk op de wearablemarkt
- 7 september 2016
- Buitenland Lifestyle Tech
Het aandeel dat Apple bezit op de wearablemarkt daalt flink. En dat net op het moment dat zij op het punt staan op de tweede versie van de Apple Watch uit te brengen. Andere grote bedrijven groeien wel door.
Marktonderzoekbureau IDC brengt deze cijfers van het tweede kwartaal van 2016 naar buiten. In dit kwartaal verstuurde Apple slechts 1,6 miljoen Apple Watches. Vorig jaar in dezelfde periode was de Apple Watch net uitgebracht en waren dat er nog 3,6 miljoen.
De verwachting is dat Apple woensdagavond de nieuwe Apple Watch zal presenteren. Het gaat om een tweede versie waarbij er enkele specificaties zijn veranderd, waaronder een grotere accu en een gps-chip, en geen rigoureuze veranderingen aan het ontwerp hebben plaats gevonden. Naar verluidt zal Apple in 2018 met een nieuw ontwerp presenteren.
Marktleider
Andere wearablefabrikanten groeiden in dezelfde periode fors. Fitnesstrackers fabrikant Fibit verstuurde 5,7 miljoen stuks rond en is daarmee met 25,4 procent marktleider.
Vorig jaar had Apple nog de tweede positie wat betreft marktaandeel maar dit jaar moeten zij het met slechts 7 procent marktaandeel doen met een gedeelde derde positie met het bedrijf Garmin. Zij maken sporthorloges. Het Chinese bedrijf Xiaomi heeft Apple van de tweede plaats gestoten.
Basis
De totale wearablemarkt steeg met 26,1 procent van 17,8 miljoen stuks in het tweede kwartaal van 2015 naar 22,5 miljoen nu. Apple zag als enige fabrikant in de top 5 het aantal verstuurde stuks dalen.
De basiswearables vallen onder doen het goed op de markt. Het zijn eenvoudige fitnesstrackers en profiteren van een aantal factoren. Het product biedt toegevoegde waarde, er is een breed aanbod en worden voordelig aangeboden. Volgens IDC bestaat de markt voor ongeveer 83 procent uit basiswearables. Daarnaast voorziet het onderzoekbureau de situatie dat de markt overvol raakt omdat de producten teveel op elkaar gaan lijken.
Onmisbaar
De slimme wearables, zoals de Apple Smartwatch, hebben het moeilijk om zich in de markt te positioneren. De consument moet nog overtuigd wordend dat het product onmisbaar is. Op dit moment wekken de producten alleen nog belangstelling naar wat het allemaal kan.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
Ontvang de nieuwsbrief