Politiek

Elektrisch rijden wordt voor fabrikanten een must

By  | 

Steeds meer autofabrikanten zetten in op elektrisch rijden. De fabrikanten brengen het als een zelf genomen beslissing en een stap in de goede richting. Vaak zal dit voor een deel waar zijn, maar de fabrikanten worden ook min of meer verplicht om de stap te maken. De Europese Commissie komt met steeds meer regels om verbrandingsmotoren te laten verdwijnen.

Vorige week maakte Volvo al bekend dat zij de stap naar elektrisch rijden gaan maken. Wat de concrete stappen van de fabrikant zijn, is nog niet helemaal bekend, maar de belangrijkste boodschap is dat er een einde wordt gemaakt aan de verbrandingsmotor. Volvo zal niet de laatste fabrikant zijn die de stap maakt. De druk van de EU om de CO2 uitstoot te verminderen is merkbaar.

Vanaf 2020 wordt er voor nieuwe auto’s een maximum van 95 gram CO2 uitstoot per kilometer gehanteerd. In 2016 was het gemiddelde nog 118,1 gram CO2 per kilometer. De EU deelt boetes uit voor fabrikanten die over de norm zitten en beloningen voor fabrikanten die auto’s onder de norm produceren.

Elektrisch rijden verlaagt gemiddelde uitstoot

De boetes zijn vrij hoog. Per gram CO2 die per kilometer boven de norm wordt uitgestoten betaalt de fabrikant 5 euro voor iedere geregistreerde auto. Voor een tweede gram komt er per auto 15 euro bij en voor een derde gram nog eens 25 euro. Daarna wordt er voor iedere gram 95 euro per auto gerekend. Per 2019 wordt er voor iedere gram boven de norm 95 euro gerekend. Het totaal aan uitgedeelde boetes bedraagt momenteel 1 miljoen euro. De autofabrikanten Avtovaz, Ferrari en Aston Martin ontvingen deze boetes. Wanneer fabrikanten auto’s produceren die een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer hebben, mogen zij deze 1,67 keer mee laten tellen in de berekening van de gemiddelde uitstoot.

Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechniek van de TU Eindhoven, zegt dat de stap van Volvo onduidelijk is, maar wel een stap in de goede richting. Het afstoten van de verbrandingsmotoren is begonnen. De ontwikkelingen van de batterijen zijn vooral erg belangrijk. Batterijen worden steeds goedkoper en krachtiger. De fase van de hybride motoren is volgens Steinbuch tijdelijk. Dit is vooral omdat de accu’s nog niet voldoende ontwikkeld zijn.

%d bloggers liken dit: