Binnenland

Supermarkten verhogen prijzen vanwege btw-verhoging

By  | 

Iedereen heeft het wel meegekregen en vindt er wat van; de btw-verhoging in januari. Deze btw-verhoging heeft er voor gezorgd dat er veel producten in de supermarkten ineens eindigden op een 0 of 1. Dit is iets wat supermarkten liever niet zien. De twee grootste supermarkten, Albert Heijn en Jumbo, passen dan ook massaal hun prijzen aan.

Het draait allemaal om het eindcijfer van de productprijs. Supermarkten hebben het liefst dat de productprijs eindigt op een 9. Het is dan ook algemeen bekend dat een product van €0,99 er aantrekkelijker uitziet dan een product van €1,00.

Mathijs Neppelenbroek van prijsvergelijkinssite Inprijsverhoogd zegt dat een product dat op een 9 eindigt goedkoper aanvoelt dan een prijs die eindigt op 0. ‘’Daar wordt dus ook echt op gestuurd.’’ Dit blijkt ook uit cijfers die zijn bedrijf bijhoudt.

Prijsverhoging

Albert Heijn doet er alles aan om de 9 te herstellen in de eindprijs. In driekwart van de gevallen betekent dit een prijsstijging. Bij de Jumbo zag Neppelenbroek dat de prijzen in 60 procent van de gevallen omhoog ging. De twee grootste supermarkten zijn hierin wel anders dan hun kleinere concurrenten. Andere supermarkten doen dit anders. Bij hen gingen de prijzen maar in de helft van de gevallen naar beneden en dus in de helft van de gevallen omhoog.

Albert Heijn en Jumbo wilden niet reageren op een verzoek tot commentaar.

Btw-verhoging doorrekenen

Aan het begin van dit jaar en soms al aan het einde van vorig jaar verhoogden de supermarkten hun prijzen. De reden hiervoor was de btw-verhoging van 6 naar 9 procent. Het gevolg hiervan is dat de prijzen niet meer eindigden op de 9 die ze zo graag in stand willen houden.

De btw-verhoging kwam flink in opspraak in heel Nederland. Elke Nederlander zou er op vooruit gaan en meer salaris krijgen. Met de energierekening die omhoogging en de prijsstijging in de supermarkten, lijkt ons weer eens een leugen verteld te zijn in de Tweede Kamer.

%d bloggers liken dit: