Economie

Huismerken van Amazon weinig succes

By  | 

De eigen huismerken van Amazon worden niet meer verkocht dan producten van derden. Ook als ze niet hoger in de zoekresultaten komen. Die conclusie trekt Marketplace Pulse. Zij hebben ruim 23.000 producten geanalyseerd.

Wat vinden de concurrenten hiervan?

Amazon heeft haar eigen producten op de markt gebracht. Dit zijn bijvoorbeeld: jeans, batterijen en tortilla chips. De concurrenten op deze producten zijn hier niet zo heel blij mee. Zij zijn bang dat deze producten worden voorgetrokken.

Om die reden heeft de Amerikaanse senator Elizabeth Warren een stukje voor gestoken. Zij heeft voorgesteld om bedrijven als Amazon op te splitsen. Zo zou Amazon niet meer worden toegestaan om haar eigen producten rechtstreeks te verkopen. Dit via haar marktplaats. Volgens Elizabeth zou hier een andere pagina voor moeten zijn.

Marketplace Pulce heeft gezegd dat fabrikanten weinig te vrezen hebben. De nieuwe huismerken wat Amazon heeft uitgebracht, zijn grotendeels flops. Tevens benoemd de consument ook dat zij niet geneigd zijn om huismerken van Amazon te kopen.

De huismerken van Amazon

Amazon verkoopt ruim 550 eigen merken. Tevens heeft het grootste deel een private label.  Daar plakt Amazon weliswaar haar eigen naam op. Alleen deze zijn niet per definitie door Amazon zelf vervaardigd. Daarnaast verkoopt Amazon ook producten van derden.

Er is één product wat mooi succes heeft geboekt. Dit zijn de batterijen van Amazon. Het eigenmerk doet het veel beter dan Duracell en Energizer. De schatting is dat Amazon met zijn AmazonBasics een groot aandeel van de markt heeft. Zij hebben ruim 90 procent van de markt voor online batterij verkopen in handen.

Op het gebied van mode is Amazon helemaal niet zo ver. Volgens Market Pulse ligt er een groot probleem. Amazon maakt niet voldoende duidelijk waarom consumenten Amazon kleding zouden moeten kopen. In deze branche schoppen ze niet zo ver.

%d bloggers liken dit: