Binnenland

Uitgaven aan bezorgmaaltijden en uit eten gaan opnieuw flink gestegen

 

Er wordt steeds meer geld uit gegeven door Nederlands als het gaat om buiten te deur te eten of thuisbezorgen van maaltijden. Voor het eerst bedroeg de omzet van de zogeheten foodservicebedrijven vorig meer dan 20 miljard euro. Dit melde het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

 

“superants”

“De volle terrassen van 2018 waren illustratief”, zegt directeur Jan-Willem Grievink van het kennisinstituut. “En als de consument toch thuis eet, dan kiest hij steeds vaker voor gemak en luxe.”

 

In de branche zijn de opbrengsten ruim 5,5 procent hoger dan in 2017. Met 1,7 miljard euro bezorgomzet van foodservicebedrijven zitten zij ruim 13 procent in de lift.

 

Het leveren van boodschappen wordt ook steeds meer gedaan door ook supermarkten en andere foodwinkels. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd voor een plus van 29 procent en bijna 1,5 miljard euro bezorgomzet.

 

Mochten deze trends zich door ontwikkelen zal het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen onder druk komen te staan, voorspelt Grievink. Hij verwacht dat er een doorbraak van het fenomeen ‘superants’ de komende jaren zal plaatsvinden. Dit is een kruising tussen de supermarkt en restaurant functies.

 

Nederland heeft dat laatste al. Jumbo heeft zogeheten Foodmarkten waarbij het al mogelijk is om in een café versgebakken pizza’s te eten en koffie te drinken. Supermarktketen Albert Heijn heeft onlangs aangegeven dat zij werk willen maken om meer eethoeken te realiseren in de winkel.

 

Steeds meer buitenhuis leven

De horecabranche heeft nog steeds positieve vooruitzichten, aldus Grievink. Door de verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent kan er alleen al voorzorgen dat er een omzetverhoging plaatsvindt in 2019 van meer dan 1 miljard euro. Het FSIN voorspelt dat buitenshuisconsumptie dit jaar toeneemt met 6 procent.

Niet alleen de hoge prijzen zijn aansprakelijk voor de verwachte stijging, vooral ook omdat Nederlanders steeds meer buitenshuis lijken te leven.

Daarbij blijven het aantal terrassen waarschijnlijk groeien en evenementen waar food een belangrijk component is ook stijgen.

%d bloggers liken dit: