Binnenland

Talpa verhoogt bod TMG

 

Het mediabedrijf van John De Mol, Talpa, heeft het bod op de Telegraaf Media Groep (TMG) verhoogd naar 6,35 euro per aandeel. Het bod hiervoor was 5,90 per aandeel, maar deze werd al snel geëvenaard door Mediahuis en VP Exploitatie (VPE).

Mediahuis geeft een aantal Belgische kranten en het Nederlandse NRC uit. VPE is een investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek. Deze twee bedrijven werken samen om de Telegraaf-concern over te nemen.

De Mol

De raad van commissarissen en het bestuur van TMG hebben de overnamegesprekken met Talpa opgeschort en willen nu met Mediahuis en VPE exclusief verder onderhandelen. De Mol is met deze actie niet blij mee.

De Mol vindt het onbegrijpelijk. “Voor het afbreken van het proces is geen valide reden en het is in strijd met het waarborgen van een gelijk speelveld.” Talpa hoopt dat de raad van commissarissen op korte termijn de gesprekken weer hervat en het nieuwe bod in overweging neemt.

Talpa had afgelopen zondag al aangegeven een verhoogd bod uit te brengen. Echter heeft de raad van commissarissen dinsdag aangegeven alleen met Mediahuis/VPE te willen praten.

Kleine kans

Mediahuis/VPE bezit 59 procent van de aandelen TMG en Talpa 20 procent. Na het nieuwe bod van De Mol reageerde Mediahuis/VPE als volgt: “Elk bod van Talpa is kansloos, omdat het geen meerderheid kan halen. Een bod van Mediahuis en VP Exploitatie is het enige bod met zekerheid op succesvolle afronding.”.

Uiterlijk 8 maart zal Mediahuis een definitieve overnamebod indienen bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten).

Bij de opening van de Amsterdamse beurs schoot het aandeel TMG ophoog. Het aandeel noteert een plus van meer dan 4 procent, op 6,19 euro. Dit ligt wat hoger dan wat Mediahuis bereid is te betalen.

Talpa

Het bedrijf van De Mol heeft inmiddels het boekonderzoek afgerond en gesprekken gehad met het bestuur van TMG. Een overname zal volgens Talpa ”resulteren in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf, gericht op het realiseren van groei en synergievoordelen in plaats van kostenbesparing”.

De werknemers van TMG vrezen echter voor een kaalslag. Zij denken dat de kranten beter af zijn bij Mediahuis.

 

%d bloggers liken dit: