- 28 March 2024
Nederland loopt achter op klimaatplannen
- 4 november 2019
- Binnenland Buitenland Economie
Nederland loopt in Europa niet voorop in het behalen van de klimaatdoelen. Geen enkel ander EU-land wekt zo weinig duurzame energie op als ons. Met het verminderen van de broeikasuitstoot scoort Nederland wel goed.
België en Duitsland lopen aanzienlijk verder achter bij hun doelen om de CO2-uitstoot omlaag te brengen, zo is gebleken uit een rapport van het Europees Milieuagentschap European Environment Agency. Ook ons land loopt achter op schema. Vrijdag waarschuwde het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat Nederland de eigen klimaatdoelen niet zal gaan behalen.
Nederland hoeft van de EU nog niet veel hernieuwbare energie te produceren, maar we blijven alsnog ver achter op het doel dat de EU ons geeft. Het aandeel hernieuwbare energie in Nederland bleef vorig jaar volgens de Europese vergelijking steken onder de 10 procent. De Scandinavische landen zitten op een veelvoud daarvan, met Zweden (meer dan 50 procent) aan kop. Ook de Baltische staten en landen als Portugal, Kroatië en Roemenië torenen ver boven Nederland uit.
Nederland niet als braafste jongetje
‘’Het excuus dat Nederland niet als braafste jongetje voorop moet lopen met klimaatmaatregelen, is volstrekt niet aan de orde’’, laat de woordvoerder van Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) weten in een reactie op het rapport. ‘’Van de 28 EU-landen deed alleen Luxemburg het afgelopen jaren slechter dan Nederland, maar zelfs dat land heeft ons nu ingehaald.’’
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
Ontvang de nieuwsbrief