Binnenland

In 2040 tussen negen grote steden elke 10 minuten een trein

By  | 

Er zal in 2040 tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein moeten gaan rijden. Tevens zal de verbinding met Duitsland erg verbeterd moeten worden, Stientje van Veldhoven (staatssecretaris, infrastructuur) in een interview met de Volkskrant.

Stientje van Veldhoven komt vandaag met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin er wordt voorgesteld om het ov over twintig jaar beter te laten aansluiten op wat de reizigers willen.

Tegen die tijd zal het aantal treinreizigers zal naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent gaan stijgen dan nu, meldt de volkskrant. Het reizen van de treinen zal moeten worden gestimuleerd in plaats van met de auto te gaan reizen. Zo wordt de uitstoot van CO2 beperkt.

De staatssecretaris van infrastructuur ziet een oplossing. Zo wilt ze meer in een ring van de negen steden dat iedere 10 minuten een trein moet rijden. Het gaat om Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Arnhem, Zwolle, Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen.

‘Tandje ambitieuzer mag altijd’, benoemt ProRail

“Elke treinreiziger moet het gevoel hebben dat ze op elk moment van de dag naar het station kunnen.” zegt Stientje van Veldhoven. De genoemde negen steden zal een knooppunten worden in het nationale, regionale en lokale netwerk.

Topman van ProRail Eringa laat in een reactie aan de krant weten, dat ProRail het nog een ‘tandje ambitieuzer’ mag.

Wat het plaatje mag kosten is nog niet bekend

Wat het uitvoeren van alle plannen gaat kosten, is nog niet bekend. Daarvoor zullen de ideeën nog verder moeten worden uitgewerkt.

Er is al één ding duidelijk is. Is dat de plannen meer gaat kosten dan wat mogelijk is binnen het regeerakkoord wat er nu is.

Mevrouw van Veldhoven vindt het wel belangrijk dat er wordt gekeken of de investeringen in het openbaar vervoer. Er moet op een of andere manier het kunnen gefinancierd. Naast het geld van de belastingbetaler.

%d bloggers liken dit: