- 19 March 2024
Huizenprijzen blijven stijgen, gemiddeld kost een huis 345.000 euro
- 26 oktober 2020
- Binnenland Economie
Vorige maand zijn de prijzen van koopwoningen weer verder gestegen. De grootste prijsstijging sinds januari 2019 heeft plaatsgevonden, een huis werd 8,6 procent duurder. Een huis kost nu gemiddeld 3454.443 euro, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het kadaster die op vrijdag gepuliceerd werden.
Het lijkt wel alsof de huizenprijzen zich niets aantrekken van de coronacrisis, het blijft namelijk maar stijgen. Nu zelfs met het hoogste percentage sinds januari vorig jaar. “Het aantal faillissementen blijft ook klein, de werkloosheid zit nog onder de 4,5 procent, de mensen hebben nog inkomen”, vertelde econoom Frank Notten van het CBS. Hij vond het evengoed “bijzonder” dat de prijzen zo hard blijven stijgen in deze crisistijd.
In de maand september werd door 20.601 eigenaars van huizen gewisseld, dit is een toename van 12,5 procent vergeleken met een jaar ervoor. In de eerste 9 maanden van het jaar werden 168.708 woningen verkocht, ruim 6 procent meer dan in de eerste drie kwartalen van 2019.
Prijzen hoger dan ooit
Na een piek in de maand augustus in 2008, voor de vorige crisis, daalden de prijzen van bestaande koopwoningen. In juni 2013 werd het dieptepunt bereikt. Sindsdien lopen de prijzen weer op en nu zijn de prijzen hoger dan ooit tevoren.
“Vergeleken met het dal in juni 2013 lagen de prijzen in september 52,5 procent hoger”, aldus het CBS.
Dit delen:
Clouds: {{current_weather.clouds}}%
Wind ({{current_weather.wind.deg}}): {{current_weather.wind.speed}}{{units_wind}}
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
- 15 november 2023
5 Redenen waarom je zou willen werken in het sociaal domein
- 1 december 2023
Dit kan lokale buitenreclame voor jouw bedrijf opleveren
- 1 december 2023
Online marketing inzetten om internationaal te gaan
- 15 november 2023
Het belang van onderzoek voor een succesvolle mediacampagne
Ontvang de nieuwsbrief