Bedrijven

Bezorgers van Deliveroo zijn geen zzp’ers

By  | 

Het oordeel is bekend van de rechter en bezorgers van Deliveroo zijn geen zzp’ers, maar schijnzelfstandigen. Werktarieven zijn te laat, werkdagen zijn niet flexibel genoeg en de contracten zijn niet bespreekbaar. Heeft dit oordeel invloed voor andere platformbedrijven.   

 

 

Overheid moet de knoop doorhakken

Hoogleraar sociaal recht Willemijn Roozendaal van de Vrije Universiteit Amsterdam vreest weinig.

“De discussie over de scheidslijn tussen werknemers en zelfstandigen speelt al jaren. Ook al spreekt de rechter zich duidelijk uit in deze zaak, het probleem blijft.”

 

“Andere platformen kan opnieuw dezelfde vraag worden gesteld: Zijn mensen hier misschien wél echt zelfstandig ondernemer? De rechter zal opnieuw daar apart over moeten buigen” legt Roozendaal uit. Doordat bedrijven nooit exact dezelfde regelingen hebben.

 

Platformexpert Martijn Arets denkt wel dat dit de tijd is waarop vergelijkbare bedrijven actie gaan ondernemen. “Tot op heden maken platformbedrijven gebruik wat allemaal binnen de wet kan, alleen als hun constructies door de beugel kan is langer onduidelijk. Door diverse uitspraken zal er toch iets moeten gebeuren.”

 

Mensen in dienst nemen bijvoorbeeld. “De prijs gaat wel omhoog, en er komt minder flexibiliteit. Bedrijven zijn nu al aan de slag om nieuwe regels te omzeilen met constructies. De overheid zal uiteindelijk daarom de knopen moet doorhakken. Bedrijven mogen nooit het belang van een bedrijfsmodel boven het belang van de samenleving staan.”

 

 

Prikbord of werkgever?

Vergelijkbare platformen zoals Deliveroo, waaronder bijvoorbeeld ook Uber, Uber Eats en oppasplatform Charly Cares, beweren vanaf het begin van hun oprichting dat zij een neutrale rol innemen. “In deze discussie zeggen zij: we zijn een prikbord, geen werkgever”, legt Arets uit. “Maar dat is onzin.”

 

Volgens Arets maken bedrijven altijd een selectie van te voren. De betalingen lopen ook meestal via hetzelfde platform. Hieruit is het duidelijk dat ze niet slechts een prikbordfunctie hebben. “Ze maken ook gebruik van ondoorzichtige algoritmes, die helpen aan klussen voor de platformwerkers, maar ook beïnvloeden in hun gedrag. Door bijvoorbeeld op drukke tijden de tarieven te verhogen.”

%d bloggers liken dit: