Zalando

Naam: ZalandoZalando online kleding

CEO: Robert Gentz

Oprichters: Robert Gentz, David Schneider

Hoofdkantoor: Tamara-Danz-Str. 1 ,10243 Berlijn, Duitsland

Opgericht: 2008

Omzet (2015): 2,658 miljard euro

Winst (2015): 121,5 miljoen euro

Aantal werknemers: Meer dan 10.000

Actief in: Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen en Polen.

 

Over Zalando

Nadat Robert Genz en David Schneider af waren gestudeerd aan de WHU – Otto-Beisheim Graduate School of Management besloten zij in 2008 Zalando op te richten. Zij werden voornamelijk geïnspireerd door het Amerikaanse Zappos. In 2008 was de onlinekledinggigant alleen op de Duitse markt te vinden, maar in 2009 kwam hier al verandering in toen zij ook de Oostenrijkse markt opgingen. In 2010 kwam hier Frankrijk en Nederland bij. Tevens voegde zij ook mode en kleding toe aan het assortiment. De schoenverkoop werd een succes en de webwinkel werd ook marktleider in de online schoenverkoop. In 2011 en 2012 werd Zalando ook actief in Groot-Brittannië, Zwitserland, België, Zweden, Spanje, Denemarken, Finland en Polen.

In 2011 en 2012 won het Duitste bedrijf de Loden Leeuw, oftewel de meest irritante reclame op de Nederlandse tv in 2011 en 2012. Op 25 juli 2012 kwam Zalando slecht in het nieuws. Een documentaire over het bedrijf liet zien dat de werknemers moeten werken onder slechte werkomstandigheden. Het bestuur gaf aan dat zij dit zouden verbeteren. Echter werd er in 2014 een reportage gemaakt toen weer bleek dat dit niet verbeterd was. Op hun beurt klaagde het bedrijf de maker Caro Lobig aan voor het openbaar maken van interne processen.

In september 2014 besloot Zalando de beurs in Frankfurt op te gaan en vanaf 22 december 2014 zijn zij ook op de SDAX-aandelenindex te vinden. Het Duitse bedrijf hanteert sinds de oprichting in 2008 een groeistrategie. Dit zorgde echter voor veel verliezen voor de onlinekleding winkel. Zo hadden zij in 2010 een verlies van 23,1 miljoen euro, in 2011 een verlies van 59,7 miljoen euro. In 2013 behaalde zij hun dieptepunt met een verlies van 116,3 miljoen euro. Desalniettemin heeft Zalando sinds 2014 weer winst. In 2014 was dit een winst van 47,1 miljoen euro en in 2015 werd dit al ruim verdubbeld naar 121,5 miljoen euro.

Momenteel wil Zalando zich nog steeds richten op uitbreiding. Zij willen een omzetgroei van 20 tot 25 procent per jaar realiseren. Hiermee willen zij hun marktaandeel in Europa verder uitbreiden. Er is wel een nieuwe speler op de Europese markt wat Zalando zijn groeistrategie kan belemmeren. De Amerikaanse webwinkel Amazon is ook hard bezig om een groot marktaandeel te verkrijgen op de Europese markten. Zalando maakt zich hier echter geen zorgen om. Zij zeggen “Wij zijn geen webwinkel voor alles en nog wat”. Hiermee vallen zij Amazon aan en laten zij weten dat Zalando meer gespecialiseerd is in de onlinekleding markt.