Nederlandse Spoorwegen
Naam: N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS)
CEO: Roger van Boxtel
Oprichters: Willem Christiaan Brade, Serrurier, Le Chevelier (Voorheen Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij)
Hoofdkantoor: Laan van Puntenburg 100, 3500 ER Utrecht
Opgericht: 1937 (HIJSM – 1837)
Winst (2015): 118 miljoen euro
Aantal werknemers: 33.895
Actief in: Nederland en buitenlandse verbindingen.
Over NS
In 1938 werden de bedrijven Hollandsche IJzeren Spoortweg-Maatschappij en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen gefuseerd. De staat kocht de meeste aandelen maar toch bleef het een privaatrechtelijk bedrijf. In de tweede wereldoorlog kon de NS zich staande houden. Echter moesten zij wel veel opdrachten van de Duitsers aannemen om te kunnen blijven bestaan. Zo heeft de NS de spoorweg naar kamp Westerbork aangelegd. Tijdens de oorlogswinter werd er veel schade toegebracht aan de spoorwegen, de Duitsers hadden ijzer als grondstof nodig. NS had een groot aandeel in de wederopbouw. Er was immers vervoer nodig en materiaal. In 1993 besloot de Tweede Kamer om de NS te verzelfstandigen.
Tegenwoordig is de NS nog steeds een zelfstandig bedrijf waarbij de overheid 100% van de aandelen bezitten. De sporen worden beheerd door ProRail. De NS krijgt altijd veel klachten binnen over vertraging en andere ergernissen. Maar het is niet makkelijk voor de NS want, het Nederlandse spoorwegennet is het drukst bereden van Europa en op Japan en Zwitserland na de drukste ter wereld. Zij doen er veel aan om de reiziger tevreden te houden. Zo zijn er OV-fietsen, dit zijn fietsen waarmee je vanaf het station naar de gewenste locatie kan gaan. In 2014 brachten zij de OV-chipkaart en vervingen daarmee de normale kaartjes. Echter zijn de meningen verdeeld over de OV-chipkaart. De NS probeert de treinen zo groen mogelijk te houden. Zo rijden 51 procent van de treinen op groene windenergie. Het op tijd blijven rijden blijkt nog steeds lastig voor de NS. In het laatste jaar is het aantal reizigers dat niet op tijd aan kwam verder gegroeid. Ook heeft de NS een samenwerking met het Engels Abellio. Samen met de Nederlandse reizigers is Abellio het grootste bedrijfsonderdeel van de NS.