De Bijenkorf
Naam: De Bijenkorf
CEO: Giovanni Colauto
Oprichter: Simon Philip Goudsmit
Hoofdkantoor: Hoogoorddreef 11, 1101 BA Amsterdam-Zuidoost
Opgericht: 1870
Winst (2015): 16,5 miljoen euro
Aantal werknemers: Ruim 3.000
Actief in: Nederland
Over de Bijenkorf
In 1870 werd de Bijenkorf opgericht door Simon Philip Goudsmit. Toen die tijd was de Bijenkorf slechts een kleine fourniturenwinkel op de Nieuwedijk in Amsterdam. Hier werden alleen garen en band verkocht. De winkel had toen slechts 4 werknemers. De neef van Simon, Arthuur Isaac, nam het bedrijf over na zijn dood. Samen met de zoon van Simon werd het bedrijf steeds verder uitgebreid met een steeds groter assortiment. Op het Damrak trok de Bijenkorf in een noodgebouw. De zaken hier liepen goed en de Bijenkorf kocht een nieuw pand. Om dit te kunnen financieren besloten zij hun bedrijf om te zetten in een warenhuis. De Eerste Wereld Oorlog zorgde ervoor dat dit pand pas in 1915 zijn deuren opende. Het pand werd steeds verder uitgebreid en staat anno 2016 nog steeds op de Dam. Op 25 maart 1926 werd er ook een vestiging in Den Haag geopend. Ook Rotterdam kreeg er in 1930 een nieuwe vestiging bij. In de Tweede Oorlog moest de Bijenkorf overgedragen aan vertrouwelingen. Dit kwam omdat de Bijenkorf een Joods bedrijf is. In 2004 werd de Bijenkorf overgenomen door AlpInvest Partners en het Amerikaanse Kohlberg Kravis Roberts & Co. Inmiddels heeft de Bijenkorf nog 7 filialen. In 2011 werd de Bijenkorf verkocht door het Britse Selfridges Group Limited.
Assortiment
De Bijenkorf is een warenhuis waar merkkleding, cosmetica, parfum, sportartikelen, cd’s, boeken, kookartikelen, woonaccessoires en reisartikelen worden verkocht. Omdat er voornamelijk merken worden verkocht liggen de prijzen van de producten hoog. De normale huishouden zou hier ook niet zo snel winkelen. Toch krijgt Bijenkorf het voor elkaar om meer omzet te realiseren. Tegenwoordig hebben zij ook een online webshop waardoor men niet meer naar de vestiging hoeft te gaan. In de filialen zelf is er sprake van een goede service. Zo kan er bijvoorbeeld om make up advies worden gevraagd. De Bijenkorf heeft ook de dolle dwaze dagen. Dit zijn een aantal dagen waar er veel korting wordt weggeven op producten.
Strategie en missie
De Bijenkorf hanteert de premium excellence strategie. Dit houdt in dat zij volop bezig zijn met een goede service verlenen naar de klant. De wensen van de klant staan voorop zodat zij de ideale winkelbeleving ervaren. Zij blijven investeren in de huidige panden om deze zo ideaal mogelijk te maken voor de klant. De Bijenkorf richt zich op het hoge luxe segment en zij proberen hiermee steeds vernieuwend en onderscheiden te zijn. Ook spelen zij in op de digitalisering, zo zijn de applicaties gebruiksvriendelijk en kan men in de winkel via een tablet een online bestelling plaatsen als het product niet meer op voorraad is.
De missie van de Bijenkorf is: De Bijenkorf is het toonaangevende warenhuis dat met passie voor de klant ieder bezoek tot een belevenis maakt.