Buitenland

KLM tickets worden duurder komend jaar

 

KLM tickets worden in het volgende jaar duurder voor de mensen die hun KLM tickets niet via het bedrijf zelf halen. Het bedrijf wil er hiermee voor zorgen dat meer reizigers hun tickets kopen via de eigen website, via de telefonische klantenservice of aan de balie. Het bedrijf denkt hiermee kosten te kunnen besparen.

KLM tickets duurder voor andere distributiekanalen

Veel van de vliegtickets worden niet via KLM zelf verkocht. Ze worden bijvoorbeeld verkocht via vergelijkingssites of reisbureaus. Deze distributiekanalen zullen te maken krijgen met een prijsverhoging van 11 euro per vliegticket. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een retour ticket, zal de prijs worden verhoogd met 22 euro. Deze distributie toeslag zal vanaf april worden gehanteerd.

KLM staat niet alleen met deze ingevoerde toeslag. Lufthansa en Britisch Airways hebben deze toeslag al eerder doorgevoerd. De Reisbrancheorganisatie ANVR snapt dan ook de keuze van KLM. De concurrerende vliegtuigmaatschappijen proberen zo de consument voor zich te winnen.

Doorvoering via boekingssyteem

De prijsverhoging wordt met name doorgevoerd via het Global Distribution System (GDS). Dit boekingssysteem wordt gebruikt door de meeste reisbureaus en vergelijkingssites. KLM moet geld betalen aan het GDS en aan de tussenpartij, zoals een vergelijkingssite.

Voor KLM gaat deze actie dus kosten besparen. Maar KLM-directeur Sales, T. Balm, heeft het ook over een ander voordeel. Wanneer de consumenten hun tickets direct aanschaffen bij KLM, dan heeft het bedrijf meer inzicht in de acties van de klant. Vervolgens kan KLM haar product beter laten aansluiten op de behoefte van haar klanten.

De directeur van het ANVR vind dit een slechte zaak voor de consument. Deze maken namelijk gebruik van de vergelijkingssites om een zo een zo goed mogelijke keuze te maken. Het is niet altijd het geval dat KLM het best aansluit op hun behoeften. Volgens de directeur zullen de vergelijkingssites en reisbureaus een andere manier vinden om de toeslagen te omzeilen. Dit zal alleen een stuk omslachtiger worden voor de klant.

 

1 Comment

  1. d.a. van breukelen

    14 november 2017 at 09:58

    Het gaat zo goed bij de KLM dat 30 medewerkers van de lounges weg moeten en worden zonder pardon en verplicht worden naar een overgenomen horeca bedrijf t.w. Vermaat.
    Er wordt al 3 x gestaakt en gaat verder.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: