Binnenland

Duurzaam vliegen met biokerosine

 

Duurzaam vliegen is iets wat het nieuwe kabinet erg graag ziet gebeuren op de korte termijn. Dit is mogelijk door gebruik te maken van biokerosine. Echter is dit bijna niet te krijgen in Nederland. Volgens experts is dit niet iets dat snel gaat veranderen.

Duurzaam vliegen van groot belang

Wereldwijd gezien maakt de luchtvaart slechts twee procent uit van de totale CO2 uitstoot. In Nederland is dit percentage een stuk hoger. In Nederland is dit zeven procent. Ondanks dat dit een groot deel inneemt van de luchtvervuiling, worden er geen accijns geheven op de kerosine die vliegtuigen gebruiken. Ook op een vliegticket wordt geen btw geheven.

Mensen vliegen meer en meer.  En dit zorgt voor een luchtvaart toename van zo een 4 à 5 per jaar. Dit is geen goed voorruitzicht voor het milieu en dus moet de luchtvaart duurzamer worden, aldus luchtvaartexpert Joris Melkert.

Biokerosine de oplossing?

Biokerosine is een mengsel van kerosine en plantaardig of dierlijk materiaal. Er zijn op het moment meerdere verschillende soorten biokerosine goed gekeurd door de American Society for Testing and Materials. De ene soort bevat meer kerosine in het mengsel dan andere. Het is dus wel zo dat er altijd nog gebruik wordt gemaakt van kerosine.

Omdat biokerosine nog weinig wordt geproduceerd, is de weinige hoeveelheid die wel beschikbaar is, erg kostbaar. In de stevige concurrentie in de luchtvaart is het wachten op de partij die het risico durft te nemen om over te stappen op biokerosine. Dat kan wel eens een doorbraak worden in de concurrentie strijd.

KLM probeert al vluchten te laten vliegen op biokerosine. Maar vooralsnog is dit slecht op één procent van de vluchten het geval. Zij kunnen namelijk alleen bijtanken in Los Angeles, waar wel biokerosine verkrijgbaar is. Volgens Melkert is dit niet voldoende om een duurzame toekomst te realiseren voor de luchtvaart.

%d bloggers liken dit: