Bedrijven

Tomtom wil deel zakelijke tak verkopen

 

Het noodlijdende TomTom, dat al een aantal weken in zwaar weer verkeert door hevige concurrentie wil een deel van het bedrijf verkopen. De zogenaamde Telematics-divisie staat in de verkoop.

TomTom heeft dit vanmorgen zelf naar buiten gebracht. Telematics is een deel van de zakelijke tak van het bedrijf en levert vloot-managementsystemen.

Met de Telematics hard- en software kunnen bedrijven precies zien waar hun wagens zich bevinden. Ook levert het systeem data om de rijstijl van de automobilist te verbeteren, brandstof te besparen en de baas kan direct in contact staan met de bestuurder.

Onderdeel loopt goed, toch in de verkoop


TomTom-cfo Taco Titulaer spreekt over ‘’een zeer goedlopend onderdeel’’. En ‘verreweg de grootste in fleet magagement in Europa’ bovendien.

Toch denkt TomTom juist over een verkoop van dit onderdeel. Dit heeft volgens Titulaer twee redenen. ‘’Aan de ene kant is er veel interesse van andere bedrijven. Aan de andere kant hebben wij zelf geconstateerd dat digitale kaarten een zeer competitieve markt is. Een extra focus zal dan juist erg fijn zijn. Juist met digitale kaarten wil TomTom in de toekomst het geld gaan verdienen.’’

Concurrentie met Google


Het voornamelijkste doel blijft het uitbouwen van de digitale kaarten-afdeling. Die tak maakt kaarten die worden geleverd aan de auto-industrie voor hun navigatiesystemen. Echter kreeg TomTom juist de laatste weken flinke klappen toen bleek dat de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi in zee gaat met grote concurrent Google.

Ook het merk Toyota gaf begin deze week aan in zee te gaan met Google. Daarmee wordt een groot deel van de automarkt uit handen genomen van TomTom.  Toen deze berichten het nieuws bereikt hadden daalde de koers van het aandeel hard.

Als TomTom de strijd om die markt wil winnen dan moet alle aandacht daar heen gaan. Wat een eventuele verkoop van Telematics zou moeten opleveren, wil het bedrijf niet zeggen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: